Buscar

Páginas

Perbezaan Amin dan Ameen.



As Salam .
pagi Isnin yg indah ni teringin nk k0ngsi ilmu dgn k0rang .
oke larh mcm ni . 
sbnr nye td my BFF juz tell me something .
die rase janggal dgn perkataan AMEEN yg sll aku taip .
actually , sblm ni aku gunakn perkataan AMIN jugak .
tp sejak dapat taw sbnrye perkataan AMEEN p0n b0leh di gunakan .
s0o , aku lebih senang menaip AMEEN . 
bergantung pd individu p0n .
sbnrnye tiada beza p0n antara AMEEN dan AMIN .
maksud nye sme je . 'Ya Allah , perkenankanlah' .
ade pulak aku dgr AMEEN ni sll di gunakan dlm filem omputih
[0p k0s la kafir kan]
bila mereka mengaminkan d0a yg dibace .
d0rang akan menyebut AMEEN .
Ya Allah , xperlu larh ekstrim sgt dgn benda2 remeh cmni .
Lagi p0n , sebutan 0rg Kristian adalah AMEN yg brmaksud 'm0h0n diperkenankan' .
sedangkan AMIN ataw AMEEN xde maksud p0n dlm bhs inggeris .
bt0l x ? [haha . think ab0ut that !]
AMIN ke AMEEN ke xjd mslh .
sbb perkataan t0o diambil dlm bhs arab .
klu kite nak sebut Aaamiiin p0n b0leh .
utk menyamakan apa yg kite tulis dgn perkataan bhs arab .
ALIF MIM YA NUN .
Apa bunyinya tu ? dan ini larh ejaan yg sbnr .
same je dgn situasi 
aidiladha atau iduladha .
Allahu Taalam dan Wallahu Alam .
demikian lah , klu ade sape2 yg masih ragu2 harap b0leh phm dgn entry aku kali ni .

1 comments:

Novel Hati Saya

alhamdulillah...ilmu baru saya pelajari pada hari ini...walaubagaimana pun...molek rasanya jika kita membudayakan budaya yang kita warisi...rasanya tidak salah...tapi walau ape pun credit atas usaha anda merungkai persoalan yang org lain anggap remeh tapi berguna untuk semua... :)

"Jika aku TIDAK menulis dengan jari, maka aku akan menulis dengan HATI,..aku tidak pandai berbahasa sastera maka aku BERUSAHA berbahasa TAKWA..menulis bukan untuk mengkayakan BAHASA tapi menulis untuk melakar IMAN didalam jiwa... >>Biarlah sekalipun kita tidak TIDAK HEBAT menulis,..yang penting setiap ILMU yang disampaikan terus ditulis, menulislah sesuatu yang PERLU,..jangan menulis mengikut mahu, apabila kita sentiasa MANFAATKAN sesuatu yang ada disisi, secangkir pena sekalipun banyak memberi ERTI kepada yang memerlukan".








Isnin, 15 Ogos 2011

Perbezaan Amin dan Ameen.



As Salam .
pagi Isnin yg indah ni teringin nk k0ngsi ilmu dgn k0rang .
oke larh mcm ni . 
sbnr nye td my BFF juz tell me something .
die rase janggal dgn perkataan AMEEN yg sll aku taip .
actually , sblm ni aku gunakn perkataan AMIN jugak .
tp sejak dapat taw sbnrye perkataan AMEEN p0n b0leh di gunakan .
s0o , aku lebih senang menaip AMEEN . 
bergantung pd individu p0n .
sbnrnye tiada beza p0n antara AMEEN dan AMIN .
maksud nye sme je . 'Ya Allah , perkenankanlah' .
ade pulak aku dgr AMEEN ni sll di gunakan dlm filem omputih
[0p k0s la kafir kan]
bila mereka mengaminkan d0a yg dibace .
d0rang akan menyebut AMEEN .
Ya Allah , xperlu larh ekstrim sgt dgn benda2 remeh cmni .
Lagi p0n , sebutan 0rg Kristian adalah AMEN yg brmaksud 'm0h0n diperkenankan' .
sedangkan AMIN ataw AMEEN xde maksud p0n dlm bhs inggeris .
bt0l x ? [haha . think ab0ut that !]
AMIN ke AMEEN ke xjd mslh .
sbb perkataan t0o diambil dlm bhs arab .
klu kite nak sebut Aaamiiin p0n b0leh .
utk menyamakan apa yg kite tulis dgn perkataan bhs arab .
ALIF MIM YA NUN .
Apa bunyinya tu ? dan ini larh ejaan yg sbnr .
same je dgn situasi 
aidiladha atau iduladha .
Allahu Taalam dan Wallahu Alam .
demikian lah , klu ade sape2 yg masih ragu2 harap b0leh phm dgn entry aku kali ni .

1 ulasan:

Novel Hati Saya berkata...

alhamdulillah...ilmu baru saya pelajari pada hari ini...walaubagaimana pun...molek rasanya jika kita membudayakan budaya yang kita warisi...rasanya tidak salah...tapi walau ape pun credit atas usaha anda merungkai persoalan yang org lain anggap remeh tapi berguna untuk semua... :)