Buscar

Páginas

~Jadilah Wanita Yang Paling Bahagia~


Alhamdulilah, tercipta video pertama yang serba kekurangan..


Pesan Mama ♥


Di pagi Jumaat yang berkat ini, saya nak kongsikan satu pesanan dari Mama saya (tapi pesanan ini hanya boleh diaplikasikan setelah berkahwin saja ya, selagi belum kahwin boleh pilih samaada mau ikut atau x jak, hehe)

Mama pesan, bila sudah kahwin, jangan sesekali puji mana2 lelaki depan suami, dia hensom ke, smart ke, wangi ke... jaga perasaan suami, kalau mau suami jaga perasaan kita. Betul jugakan, kenapa perlu puji lelaki lain, kalau suami ada didepan mata... jadilah isteri yang baik, dimana suami pergi pun dia akan mengingati kita...hehe.(ya, saya yakin ttg ini sgt2!, walaupun hati boleh berubah, kerana Allah yang membolak-balikkan hati kita, tp kalau kita buat berbuat baik, kebaikan itu akan sentiasa diingati)

Disebabkan sekarang sudah ramai wanita yang bekerjaya, itu bukan alasannya untuk berkawan2 rapat dgn mana2 lelaki ditempat kerja. Seorang isteri yang baik, tahu meletakkan dirinya dimana..di rumah dia isteri, diluar dia 'isteri orang', bukan di rumah isteri, diluar dia 'bujang'. Bukan tak boleh berkawan pun tp letakkan batas, rahsia 'suami isteri' 'keluarga' tak perlu nak kongsi dengan kawan lelaki sekalipun rapat! kenapa? sebab berkahwin adalah utk berkongsi segala tentang kehidupan (suka, sedih, bahagia etc) Jadi untuk apa nk share masalah2 dgn kawan lelaki yg xda hubungan yg sah?? Isteri yang baik xakan berkongsi cerita2 yg xsepatutnya dgn orang luar lbh2 dgn kawan lelaki. Kalau kawan lelaki tu baik mungkin okey, tp kalau dia akan mengambil kesempatan kerana cerita2 itu mcm mana? Lelaki itu manusia dan 'penyayang', mungkin saja sesi luahan masalah boleh menjadi sesi luahan hati dan sayang...so hati2 tentang ini.

#heh, pesanan ini utk lelaki juga tau, jgn dok puji2 perempuan lain didepan isteri..ingat si isteri tu xada hati,..Jangan sekadar ckp isteri gemuk xpandai jaga badan, kalau nk sangat isteri yg slim ke apa, hantarlah isteri pg pusat pelansingan badan. hehe. Lelaki yang baik, xkan share masalah dengan isterinya kepada perempuan lain! ingat tu!

(saya tahu saya xkahwin lagi, jadi saya hanya boleh bercakap saja [mungkin ada yg berfikir begini kan] siapa pun xboleh mengubah apa yg telah Allah tetapkan, tapi kita ada agama yang menjadi benteng kpd hal2 yang tidak xbaik)

Jadilah manusia yang berusaha kepada kebaikan, walaupun sebenarnya kita tak baik. BERUSAHA!




~Suami isteri yang berhias~


Satu hal yang saya pelajari semalam, bila dah kahwin nnt seorang perempuan yang telah menjadi isteri bukan sahaja kena tahu menjaga diri dan penampilan dihadapan suaminya selain itu harus juga tahu membawa diri dan menjaga maruah suaminya diluar. Satu yang sering dianggap remeh, seorang isteri harus tahu menjaga pakaian dan penampilan suaminya. Maksudnya biarlah suami nampak kemas dan smart bila diluar jgn selekeh sgt, rambut mestilah diurus sekalipun 'beruban'. 

Percayalah, bila seorang isteri telah menjaga suaminya dgn sebaiknya, sekalipun diluar si suami itu bertemu orang lain dia akan tetap menganggap isterinya terbaik (sebab itu ada suami2 yang yg tak akan menceraikan isteri pertamanya sekalipun dia berkahwin lain)..hehehe, selebihnya serahkan pada Allah, semuanya Allah telah takdirkan.

Heh, para suami-suami yg xkemas dan smart tu, jgn letak tanggungjwb ini dgn isteri shj..pasangan suami isteri akan lbh mencintai apabila tahu menghargai pasangan masing2. hehe

so klu nampak seorg lelaki tu smart, jgn tlalu awal fikir dia hensom dan smart, mungkin saja ada seorang ISTERI yang menjaga pemakaian dan penampilannya...

(nasihat ini dari Ayahanda saya,..& harus belajar dgn mama & kakak)
 
"Jika aku TIDAK menulis dengan jari, maka aku akan menulis dengan HATI,..aku tidak pandai berbahasa sastera maka aku BERUSAHA berbahasa TAKWA..menulis bukan untuk mengkayakan BAHASA tapi menulis untuk melakar IMAN didalam jiwa... >>Biarlah sekalipun kita tidak TIDAK HEBAT menulis,..yang penting setiap ILMU yang disampaikan terus ditulis, menulislah sesuatu yang PERLU,..jangan menulis mengikut mahu, apabila kita sentiasa MANFAATKAN sesuatu yang ada disisi, secangkir pena sekalipun banyak memberi ERTI kepada yang memerlukan".








Isnin, 7 Januari 2013

~Jadilah Wanita Yang Paling Bahagia~


Alhamdulilah, tercipta video pertama yang serba kekurangan..


Jumaat, 4 Januari 2013

Pesan Mama ♥


Di pagi Jumaat yang berkat ini, saya nak kongsikan satu pesanan dari Mama saya (tapi pesanan ini hanya boleh diaplikasikan setelah berkahwin saja ya, selagi belum kahwin boleh pilih samaada mau ikut atau x jak, hehe)

Mama pesan, bila sudah kahwin, jangan sesekali puji mana2 lelaki depan suami, dia hensom ke, smart ke, wangi ke... jaga perasaan suami, kalau mau suami jaga perasaan kita. Betul jugakan, kenapa perlu puji lelaki lain, kalau suami ada didepan mata... jadilah isteri yang baik, dimana suami pergi pun dia akan mengingati kita...hehe.(ya, saya yakin ttg ini sgt2!, walaupun hati boleh berubah, kerana Allah yang membolak-balikkan hati kita, tp kalau kita buat berbuat baik, kebaikan itu akan sentiasa diingati)

Disebabkan sekarang sudah ramai wanita yang bekerjaya, itu bukan alasannya untuk berkawan2 rapat dgn mana2 lelaki ditempat kerja. Seorang isteri yang baik, tahu meletakkan dirinya dimana..di rumah dia isteri, diluar dia 'isteri orang', bukan di rumah isteri, diluar dia 'bujang'. Bukan tak boleh berkawan pun tp letakkan batas, rahsia 'suami isteri' 'keluarga' tak perlu nak kongsi dengan kawan lelaki sekalipun rapat! kenapa? sebab berkahwin adalah utk berkongsi segala tentang kehidupan (suka, sedih, bahagia etc) Jadi untuk apa nk share masalah2 dgn kawan lelaki yg xda hubungan yg sah?? Isteri yang baik xakan berkongsi cerita2 yg xsepatutnya dgn orang luar lbh2 dgn kawan lelaki. Kalau kawan lelaki tu baik mungkin okey, tp kalau dia akan mengambil kesempatan kerana cerita2 itu mcm mana? Lelaki itu manusia dan 'penyayang', mungkin saja sesi luahan masalah boleh menjadi sesi luahan hati dan sayang...so hati2 tentang ini.

#heh, pesanan ini utk lelaki juga tau, jgn dok puji2 perempuan lain didepan isteri..ingat si isteri tu xada hati,..Jangan sekadar ckp isteri gemuk xpandai jaga badan, kalau nk sangat isteri yg slim ke apa, hantarlah isteri pg pusat pelansingan badan. hehe. Lelaki yang baik, xkan share masalah dengan isterinya kepada perempuan lain! ingat tu!

(saya tahu saya xkahwin lagi, jadi saya hanya boleh bercakap saja [mungkin ada yg berfikir begini kan] siapa pun xboleh mengubah apa yg telah Allah tetapkan, tapi kita ada agama yang menjadi benteng kpd hal2 yang tidak xbaik)

Jadilah manusia yang berusaha kepada kebaikan, walaupun sebenarnya kita tak baik. BERUSAHA!




~Suami isteri yang berhias~


Satu hal yang saya pelajari semalam, bila dah kahwin nnt seorang perempuan yang telah menjadi isteri bukan sahaja kena tahu menjaga diri dan penampilan dihadapan suaminya selain itu harus juga tahu membawa diri dan menjaga maruah suaminya diluar. Satu yang sering dianggap remeh, seorang isteri harus tahu menjaga pakaian dan penampilan suaminya. Maksudnya biarlah suami nampak kemas dan smart bila diluar jgn selekeh sgt, rambut mestilah diurus sekalipun 'beruban'. 

Percayalah, bila seorang isteri telah menjaga suaminya dgn sebaiknya, sekalipun diluar si suami itu bertemu orang lain dia akan tetap menganggap isterinya terbaik (sebab itu ada suami2 yang yg tak akan menceraikan isteri pertamanya sekalipun dia berkahwin lain)..hehehe, selebihnya serahkan pada Allah, semuanya Allah telah takdirkan.

Heh, para suami-suami yg xkemas dan smart tu, jgn letak tanggungjwb ini dgn isteri shj..pasangan suami isteri akan lbh mencintai apabila tahu menghargai pasangan masing2. hehe

so klu nampak seorg lelaki tu smart, jgn tlalu awal fikir dia hensom dan smart, mungkin saja ada seorang ISTERI yang menjaga pemakaian dan penampilannya...

(nasihat ini dari Ayahanda saya,..& harus belajar dgn mama & kakak)