Buscar

Páginas

Hari ini kan hari Jumaat.



Sesungguhnya tempat lelaki adalah di Masjid. Ingat pesan nabi kita:

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Barangsiapa yang meninggalkan sembahyang Jumaat tiga kali (berturut-turut) makan Allah s.w.t. mengecap hatinya (sebagai munafik atau orang yang melengah-lengahkannya)" (Riwayat Ahmad)

Jika seorang lelaki Islam tidak melakukannya, maka ia dianggap sebagai dosa besar. 
Malah, hukum menunaikan solat Jumaat lebih ditekankan dibandingkan dengan solat lima waktu oleh Rasulullah s.a.w yang telah bersabda bahawa mereka yang tidak melakukan solat Jumaat selama 3 kali berturut-turut bukanlah seorang Islam. 

Lelaki Islam yang tidak dapat menunaikannya haruslah menggantikannya dengan solat Zuhur. Akan tetapi, ia hanya diterima jika ia kerana sebab-sebab berikut; jika terlalu sakit, jika terpaksa jaga orang yang sakit tenat, jika terdapat ribut taufan yang besar atau jika dalam keadaan bermusafir.

Rasullullah dah cakap, kalau sape yang tak pergi solat jumaat 3kali berturut-turut tanpa sebab musabab yang tidak dapat dielakkan, maka dia bukan Islam. So, korang nak ke kalau kita di-cop sebagai kafir? Taknak kan

3 comments:

pikir kool

sebenarnya tempat lelaki di masjid bukan hanya utk solat jumaat tetapi juga utk solat fardhu.

ustaz aritu ckp skang ramai laki yg solat fardhu berjemaah dgn isteri dan anak2 di rumah.

walaupun nampak amalan ni baik tapi rasulullah saw x penah solat fardhu jemaah di rumah.

maka ustaz tu sarankan kalo nk solat jemaah dgn keluarga, solat sunat cam hajat dll ok kat umah.

tapi, kalo solat fardhu, jemaah kena kat masjid/solat sokmo.

nak tanya, mr right u org mana ye? hehe saja menyibuk.

wallahualam. :)

Nurul Iman

Assalamualaikum wbt...

post ni sebenarnya utk solat jumaat..
xda kaitan dgn solat fardhu..
sebab ada lelaki yg ambil remeh ttg solat jumaat.

Tentang mr. right tu plak...
saya pun xtahu,
Allah masih merahsiakannya..
dan saya masih menantikannya..

wasalam

pikir kool

wasalam.

oic, utk hari jumaat. hehe, ok :)

mungkin nurul bleh solat istiharah utk tau siapa dia.

nurul org mana ye?

"Jika aku TIDAK menulis dengan jari, maka aku akan menulis dengan HATI,..aku tidak pandai berbahasa sastera maka aku BERUSAHA berbahasa TAKWA..menulis bukan untuk mengkayakan BAHASA tapi menulis untuk melakar IMAN didalam jiwa... >>Biarlah sekalipun kita tidak TIDAK HEBAT menulis,..yang penting setiap ILMU yang disampaikan terus ditulis, menulislah sesuatu yang PERLU,..jangan menulis mengikut mahu, apabila kita sentiasa MANFAATKAN sesuatu yang ada disisi, secangkir pena sekalipun banyak memberi ERTI kepada yang memerlukan".








Jumaat, 14 September 2012

Hari ini kan hari Jumaat.



Sesungguhnya tempat lelaki adalah di Masjid. Ingat pesan nabi kita:

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Barangsiapa yang meninggalkan sembahyang Jumaat tiga kali (berturut-turut) makan Allah s.w.t. mengecap hatinya (sebagai munafik atau orang yang melengah-lengahkannya)" (Riwayat Ahmad)

Jika seorang lelaki Islam tidak melakukannya, maka ia dianggap sebagai dosa besar. 
Malah, hukum menunaikan solat Jumaat lebih ditekankan dibandingkan dengan solat lima waktu oleh Rasulullah s.a.w yang telah bersabda bahawa mereka yang tidak melakukan solat Jumaat selama 3 kali berturut-turut bukanlah seorang Islam. 

Lelaki Islam yang tidak dapat menunaikannya haruslah menggantikannya dengan solat Zuhur. Akan tetapi, ia hanya diterima jika ia kerana sebab-sebab berikut; jika terlalu sakit, jika terpaksa jaga orang yang sakit tenat, jika terdapat ribut taufan yang besar atau jika dalam keadaan bermusafir.

Rasullullah dah cakap, kalau sape yang tak pergi solat jumaat 3kali berturut-turut tanpa sebab musabab yang tidak dapat dielakkan, maka dia bukan Islam. So, korang nak ke kalau kita di-cop sebagai kafir? Taknak kan

3 ulasan:

pikir kool berkata...

sebenarnya tempat lelaki di masjid bukan hanya utk solat jumaat tetapi juga utk solat fardhu.

ustaz aritu ckp skang ramai laki yg solat fardhu berjemaah dgn isteri dan anak2 di rumah.

walaupun nampak amalan ni baik tapi rasulullah saw x penah solat fardhu jemaah di rumah.

maka ustaz tu sarankan kalo nk solat jemaah dgn keluarga, solat sunat cam hajat dll ok kat umah.

tapi, kalo solat fardhu, jemaah kena kat masjid/solat sokmo.

nak tanya, mr right u org mana ye? hehe saja menyibuk.

wallahualam. :)

Nurul Iman berkata...

Assalamualaikum wbt...

post ni sebenarnya utk solat jumaat..
xda kaitan dgn solat fardhu..
sebab ada lelaki yg ambil remeh ttg solat jumaat.

Tentang mr. right tu plak...
saya pun xtahu,
Allah masih merahsiakannya..
dan saya masih menantikannya..

wasalam

pikir kool berkata...

wasalam.

oic, utk hari jumaat. hehe, ok :)

mungkin nurul bleh solat istiharah utk tau siapa dia.

nurul org mana ye?