Daripada Abu Sa’id Al-Khudhri R.A,
Rasulullah S.A.W pernah bersabda bahawa di kalangan orang terdahulu ada seorang
lelaki yang telah membunuh 99 nyawa, lalu dia mencari orang yang banyak
ilmunya.
Maka, dia ditunjukkan kepada seorang rahib, lalu dia pergi menemuinya.
Kemudian, dia mengatakan bahawa dia telah membunuh 99 nyawa, adakah taubatnya
akan diterima? Kemudian rahib tersebut menjawab, tidak. Maka, dia membunuh
rahib tersebut dan genaplah 100 orang (yang dibunuhnya) dengan pembunuhan rahib
tersebut.
Kemudian
dia mencari lagi orang yang banyak ilmunya, maka dia ditunjukkan kepada seorang
pemuda alim. Maka, dia mengatakan bahawa dia telah membunuh 100 nyawa, adakah
taubatnya akan diterima? Pemuda alim itu menjawab, ya. Dan siapakah yang
menghalang antaranya dan taubat?
“Pergilah
ke daerah ini dan ini, kerana di sana ramai orang beribadah kepada Allah Azza
wa Jalla. Beribadahlah kepada Allah bersama mereka. Dan janganlah pulang ke
daerahmu, kerana sesungguhnya daerahmu itu daerah yang jelek.”
Maka,
dia pergi (menuju daerah tersebut) sehingga sampai di pertengahan jalan,
kematian mendatanginya.
Maka,
berbantahanlah malaikat rahmat dan malaikat azab. Berkata malaikat rahmat, “Dia
pergi dengan (niat) bertaubat menghadap Allah sepenuh hati.” Dan berkata pula malaikat
azab, ”Dia ini tidak pernah melakukan kebaikan sama sekali.”
Kemudian
datanglah kepada mereka satu malaikat lain dalam rupa bentuk seorang manusia,
lalu mereka meminta keputusan kepadanya. Dia (malaikat ketiga) berkata,
”Ukurlah jarak antara 2 daerah tersebut (tempat berangkatnya dan tempat
tujuannya). Jarak mana yang lebih dekat antara kedua-duanya, maka itulah
keputusannya.” Maka, mereka mengukur dan mendapati bahawa jarak yang lebih
dekat adalah jarak yang ditujuinya, maka dia berada dalam genggaman malaikat
rahmat.
Dan
dalam satu riwayat dalam As-Sahih (disebutkan), “Maka dia lebih dekat kepada
daerah yang salih dengan hanya satu jengkal. Maka, dia dijadikan sebagai salah
satu ahlinya.” Juga dalam riwayat As-Sahih (disebutkan), “Maka, Allah mewahyukan
kepada daerah ini (tempat berangkatnya) supaya menjauhi, dan kepada daerah ini
(tempat tujuannya) supaya mendekati. Dan Dia berkata, ‘Ukurlah jarak antara
kedua-duanya.’ Lalu mereka mendapati bahawa dia lebih dekat dengan daerah ini
(daerah yang salih) dengan satu jengkal. Maka, dia diampuni.”
Sumber
utama: 1. Shahih Al-Bukhari 2. Shahih Muslim 3. Riyadhush Shalihin
Kisah
sahih ini mempunyai suatu nilai motivasi yang cukup tinggi buat kita semua,
yang sememangnya tidak bisa melepaskan diri daripada dosa-dosa dalam menjalani
kehidupan seharian kita. Sebagaimana yang dapat kita saksikan dalam kisah
tersebut, walaupun lelaki itu telah membunuh 100 nyawa, tetapi akhirnya tetap
mendapatkan kesudahan yang baik, atas rahmat Allah yang begitu luas. Tiadalah layak
segala pujian dan segala kesyukuran kecuali hanya kepada Allah.
Berbicara
tentang maghfirah Allah, begitu banyak dalil Al-Qur’an mahupun Al-Hadits yang
menceritakan tentang hal tersebut. Ini menunjukkan bahawa Allah tidak pernah
sesekali jemu memberikan keampunan kepada hamba-hamba-Nya.
Daripada
Abu Abdul Rahman Abdullah ibn Umar ibn Al-Khaththab R.A, Rasulullah S.A.W
bersabda, “Sesungguhnya Allah ‘Azza wa Jalla menerima taubat seorang hamba
selama ruhnya belum sampai di kerongkongnya.” [HR At-Tirmidzi, dan dia berkata:
hadits hasan].
Daripada
Abu Hurairah R.A, Rasulullah S.A.W bersabda, “Barang siapa bertaubat sebelum
terbitnya matahari daripada tempat terbenamnya (yakni dari arah barat), Allah
menerima taubatnya.” [HR Muslim].
Daripada
Abu Dzar R.A, Rasulullah S.A.W bersabda, “Allah ‘Azza wa Jalla berkata. ‘Barang
siapa datang dengan membawa satu kebaikan, maka baginya sepuluh kali gandanya
atau lebih. Barang siapa datang dengan membawa kejelekan, maka baginya
kejelekan sepertinya atau Aku ampunkan. Dan barang siapa mendekatiKu sejengkal,
Aku dekatinya sehasta. Dan, barang siapa mendekatiKu sehasta, Aku dekatinya
sedepa. Barang siapa mendatangi dengan berjalan, Aku datanginya dengan berlari.
Barang siapa menemuiKu dengan kesalahan sebesar bumi, sedangkan dia tidak
menyekutukanKu dengan apa pun, Aku menemuinya dengan ampunan yang sepertinya
(seperti ukuran dosa hamba tersebut)’.” [HR Muslim].
Hadits
pertama dan kedua menunjukkan bahawa pintu rahmat itu sentiasa terbuka buat
kita, selagi nyawa masih dikandung badan. Hadits ketiga pula menunjukkan betapa
besarnya rahmat dan maghfirah Allah untuk kita semua.
Selain
hadits ketiga ini, Imam Muslim bin Al-Hajjaj juga telah mencantumkan satu
hadits yang berbicara tentang hal yang sama dalam kitab shahihnya (yakni kitab
Shahih Muslim). Hadits itu, yang pada awalnya membicarakan tentang peristiwa
mi’raj Rasulullah, terkandung satu janji daripada Allah S.W.T, bahawa setiap
amalan kebaikan yang diniatkan, namun tidak dilakukan, akan diberikan ganjaran
satu kebaikan. Sekiranya amalan itu dilakukan, diberi 10 ganjaran kebaikan.
Sedangkan bagi setiap amalan kejahatan yang diniatkan, sekiranya tidak
dilakukan, tidak akan dicatatkan baginya dosa, namun sekiranya dilakukan,
dicatatkan baginya satu dosa.
Tambahan
kepada hadits ketiga, hadits mi’raj ini membahas satu lagi bab penting, iaitu
kehadiran niat dalam sesuatu perbuatan. Ini selaras dengan hadits Rasulullah
S.A.W bahawa setiap amalan itu tergantung pada niatnya [HR Al-Bukhari dan
Muslim].
Menghubungkan
kehadiran niat dalam kisah lelaki ini, ternyata niatnya yang ikhlas itu telah
menjadi hujjah bagi malaikat rahmat, sebagaimana kata-katanya, ”Dia pergi
dengan (niat) bertaubat menghadap Allah sepenuh hati.” Begitulah pentingnya
peranan niat yang ikhlas dalam kehidupan seseorang insan. Begitu juga dengan
maghfirah Allah S.W.T. Seandainya kita benar-benar ikhlas bertaubat kepadaNya,
telah dijanjikan buat kita keampunan sebesar mana sekali pun dosa kita.
Sebagaimana kata-kata Harun Yahya (Adnan Oktar atau Adnan Hoca) dalam dokumentarinya
yang berjudul ’The Name of Allah’, sekiranya Allah S.W.T itu tidak bersifat
Maha Pengampun, pasti tiada seorang pun antara kita yang bakal menjejakkan kaki
ke syurgaNya.
Dalam
hadits ketiga ini juga kita diperlihatkan perbezaan antara seorang abid (ahli
ibadah) dan seorang alim (orang yang berilmu). Perbezaannya cukup jelas dalam
memberikan jawapan kepada lelaki tersebut. Jawapan orang alim tersebut ternyata
lebih benar. Ini menunjukkan kelebihan orang berilmu dibandingkan ahli ibadah.
Begitulah
sedikit sebanyak pengajaran yang dapat saya sebutkan mengenai kisah sahih ini.
Diharapkan agar anda sanggup meluangkan sedikit waktu untuk merenung kembali
artikel di atas. Seandainya anda mendapati bahawa pendapat saya di atas benar,
maka ambillah pengajarannya. Sekiranya anda mendapati pendapat saya menyalahi
ajaran Islam yang sebenar, sejuta keampunan saya pohonkan atas kejahilan saya.
Sekian
sahaja dari saya. Wassalam…
0 comments:
Catat Ulasan